Zima wreszcie za nami, a zatem czas zmienić opony na letnie. Jakie wybrać i na co zwrócić uwagę, by jazda była nie tylko komfortowa, ale przede wszystkim bezpieczna.
Lato to pora roku teoretycznie korzystniejsza pod względem warunków do jazdy samochodem. Kierowcy szybko zapominają o trudnych warunkach drogowych i dociskają pedał gazu, zapominając że również latem, nawet podczas niewielkich opadów deszczu, na jezdni może być po prostu ślisko.
By maksymalnie zwiększyć przyczepność kół, a przez to bezpieczeństwo jazdy, warto zaopatrzyć się w dobre opony. Jakie cechy należy brać pod uwagę i czym kierować się przy wyborze kompletu ogumienia? Podpowiadamy.
Dobre opony można dostać jedynie w sprawdzonym miejscu. Z tego powodu najlepiej wybrać się do autoryzowanej stacji obsługi Seat. Przeszkoleni specjaliści pomogą w doborze odpowiedniego ogumienia, a dodatkowo zaproponują fachowy montaż nowych opon.
Podstawowym parametrem, na który koniecznie należy zwrócić uwagę, jest rozmiar opony. Ten zawsze wskazany jest w instrukcji obsługi pojazdu. Odpowiedni rozmiar wskażą też pracownicy salonu Seat.
Istotna jest jednak nie tylko sama średnica. Równie ważna jest szerokość dostosowana do felg oraz wysokość. Opony wraz z felgami nie mogą być zbyt szerokie. Choć nieco szersze opony zapewniają lepszą przyczepność do podłoża, to jednak jazda po pełnej kolein szosie będzie zdecydowanie trudniejsza. Auto może „pływać”, co będzie wymagało ciągłego kontrowania kierownicą.
Jeśli chodzi o grubość opon, lepsze trzymanie się zadanego toru jazdy, zwłaszcza na zakrętach, zapewnią opony o niższym profilu. Auto wyposażone w taki rodzaj ogumienia wygląda także bardziej rasowo. Niestety, samochód wyposażony w taki rodzaj ogumienia będzie oferował zdecydowanie niższy komfort jazdy. Każda dziura w jezdni będzie bardziej odczuwalna. Jazda na oponach o bardzo niskim profilu może nieco przypominać poruszanie się rowerem ze spuszczonym z dętek powietrzem.
Warto także pamiętać, że zbyt wysoka lub za szeroka opona może ocierać się o nadkola na większych nierównościach. To sytuacja, do której nie można dopuszczać pod żadnym pozorem.
Szalenie istotny dla bezpieczeństwa jazdy jest rodzaj bieżnika. W tej chwili większość producentów stosuje w autach opony asymetryczne i zaleca kierowcom, by podczas zakupu wybierali właśnie ten rodzaj ogumienia. Mają one nieco inny kształt bieżnika po wewnętrznej i po zewnętrznej stronie. Dodatkowo oba obszary oddzielone są nacięciami biegnącymi od środka. To właśnie one odpowiadają za szybkie odprowadzanie nadmiaru wody spod kół. Dzięki temu rozwiązaniu udaje się zredukować do minimum ryzyko powstania tzw. aquaplaningu, czyli utraty kontaktu opony z szosą, gdy samochód wjedzie z dużą prędkością w kałużę. Nad “płynącym” w ten sposób pojazdem kierowca traci kontrolę. Również i hamowanie staje się mniej efektywne.W przypadku opon asymetrycznych przekładanie prawej opony na lewą stronę jest niedopuszczalne. By nie dochodziło do pomyłek, producenci oznaczają każdy egzemplarz napisem „inside” (do środka) i „outside” (na zewnątrz).
Również producenci opon dzielą się na bardziej renomowanych i nieco mniej znanych, oferujących ekonomiczne marki. Jakość opon często ma więc powiązanie także z ich ceną. Bez obaw jednak, do zwykłej jazdy miejskiej wystarczają na ogół te tańsze opony. O droższych pomyśleć powinni raczej kierowcy aut dysponujących większą mocą, zwłaszcza ci gustujący w bardziej sportowej jeździe.