Poduszka powietrzna chroniąca przed skutkami wypadku kierowcę to stały i obowiązkowy od lat element wyposażenia każdego nowo rejestrowanego w Unii Europejskiej samochodu osobowego. Niekiedy jednak zdarza się, że na tablicy przyrządów zaczyna świecić kontrolka odpowiadająca za ten element. Co to oznacza?
Choć nie wymaga tego prawo, współcześnie sprzedawane samochody, takie jak SEAT, mają przynajmniej po kilka różnych poduszek powietrznych (pełna oferta tego typu pojazdów: https://carsed.seat-auto.pl/samochody). Wszystko, by zapewnić maksimum bezpieczeństwa nie tylko dla kierowcy, ale i pozostałym pasażerom. Czy zapalenie się kontrolki poduszki powietrznej oznacza więc awarię wszystkich poduszek powietrznych? A może tylko jednej? A jeśli tak, to której? Temat poduszek powietrznych w samochodzie jest nieco bardziej złożony, bo zapalenie się kontrolki poduszki powietrznej w samochodzie w ogóle wcale nie musi oznaczać awarii.
We współczesnych samochodach spotykamy coraz więcej rodzajów poduszek powietrznych. Najważniejsze i najczęściej spotykane, np. w SEAT-ach to:
- poduszki powietrzne przednie - montowane w kierownicy oraz w górnej części przedniego panelu przed pasażerem. Chronią jadących samochodem na przednich fotelach, zwłaszcza przed skutkami zderzenia czołowego. Ich skuteczność oceniana jest bardzo wysoko. Warunkiem jest jednak jazda z zapiętymi pasami bezpieczeństwa.
- poduszki powietrzne boczne - chronią pasażerów przednich, ale coraz częściej i tylnych foteli przed skutkami uderzenia bocznego. Wówczas najbardziej zagrożone pozostają biodra i klatka piersiowa. Poduszki powietrzne boczne montowane są na ogół w zewnętrznych bokach oparć foteli.
- poduszki powietrzne centralne - te również znaleźć można w bokach foteli, ale po ich wewnętrznej stronie, jak w fotelu najnowszego SEAT-a Leona. Poduszka chroni pasażerów foteli przednich przed ich wzajemnym zderzeniem się głowami podczas uderzenia w bok samochodu. W niektórych modelach samochodów poduszki powietrzne tego typu montowane są w centralnym podłokietniku. Ich działanie jest jednak identyczne.
- poduszki powietrzne kolanowe - montowane pod kierownicą, chronią kolana kierowcy podczas zderzenia czołowego.
- poduszki boczne kurtynowe - na ogół montowane są nad bocznymi drzwiami lub w słupku „B”. Dzięki nim podczas zderzenia chronione są przed uderzeniem o twardą szybę lub drzwi głowy pasażerów samochodu.
- poduszki powietrzne dla pieszych - to jedyne z zabezpieczeń tego typu nastawione nie na ochronę jadących autem pasażerów, lecz potencjalnych pieszych, którzy mogliby stać się ofiarami uderzenia.
O wyjątkowej skuteczności poduszek powietrznych świadczyć może fakt, że są w stanie się otworzyć w czasie już 40 milisekund. Wszystko za sprawą gazu, który z dużą siłą wypełnia „airbagi”.
Czy jednak świecąca się kontrolka poduszki powietrznej oznacza, że nie zadziała ona poprawnie, gdy jej interwencja będzie wymagana?
- doszło do rozłączenia przewodu systemu SRS - odpowiedzialnego za poprawne działanie poduszek powietrznych. To stosunkowo częsta przyczyna migania kontrolki poduszki powietrznej. Wtyczka najczęściej zostaje wyrwana z gniazda podczas np. odkurzania samochodu. Na ogół wciśnięcie wtyczki w przeznaczone jej gniazdo naprawia problem. W wielu nowoczesnych autach być może trzeba będzie udać się do serwisu, by na nowo skonfigurować system.
- pojawiła się awaria czujnika zderzeniowego - to właśnie on odpowiada za wykrycie niebezpiecznej sytuacji. Jego zadaniem jest danie impulsu do zainicjowania „wystrzelenia” poduszki, gdy dochodzi do wypadku. Pojawienie się migającej kontrolki poduszki powietrznej może świadczyć o awarii właśnie czujnika.
- zużycie się przewodów - w starszych egzemplarzach samochodów zdarzyć się może, że konieczna będzie wymiana wiązki przewodów.
- doszło do awarii maty obecności pasażera - brzmi dość enigmatycznie, ale już wyjaśniamy. W każdym fotelu nowoczesnego samochodu jak najnowsze modele SEAT-a w fotelach znajdują się maty, które wykrywają, czy dane miejsce w samochodzie jest zajęte. Jeśli nie jest, w razie wypadku aktywowane będą tylko poduszki dedykowane miejscom zajętym przez pasażerów. Inne nie wystrzelą. Zdarza się, że awarii ulegają właśnie te maty.
Najważniejsza i najczęstsza przyczyna świecenia się kontrolki poduszki powietrznej.
Tak, to zdecydowanie główny „winowajca” świecenia się kontrolki poduszki powietrznej. Nowoczesne samochody przystosowane są do przewozu nawet małych dzieci na przednim fotelu pasażera. Oczywiście muszą podróżować w specjalnych nosidełkach tyłem do przodu. W takiej sytuacji odpalenie się poduszek powietrznych nie byłoby pożądane. Siła otwierającej poduszki mogłaby zniszczyć nosidełko, nie dając znajdującemu się w nim dziecku żadnej ochrony. Właśnie dlatego w nowoczesnych samochodach, takich jak SEAT, (sprawdź tu: https://carsed.seat-auto.pl/oferty )jest możliwość wyłączenia przedniej poduszki dedykowanej pasażerowi. Po jej dezaktywacji zaczyna świecić właśnie kontrolka poduszki powietrznej. Jej celem jest przypominanie o aktywacji poduszki dla pasażera zaraz po opuszczeniu auta przez małego pasażera.